Tájékoztatás a vízminőségi kifogásokkal kapcsolatban
A társasházak belső hálózati vízminőségének romlásával kapcsolatban Laboratóriumunk díjmentesen elvégzi a minőség-romlással érintett hálózati pont azonosításához szükséges mintavételeket és laboratóriumi vizsgálatokat (hidegvíz: vízmérőakna, lakás fürdő, konyha, melegvíz: lakás fürdő). A megadott elérhetőségen Pápai Kornél laboratóriumvezető kollégám fogja Önt keresni a mintavételezés időpontja ügyében. Ezt követően a vizsgálati eredményekről Csonka Edit kolléganőm írásban tájékoztatja majd.
A probléma nem egyedi, a régi építésű társasházakban, illetve az új építésű, de acélcsövekkel szerelt, akár belső tűzivízhálózatokkal (is) rendelkező társasházakban gyakori a kifogásolt vízminőség. A fogyasztói takarékos vízhasználat miatt a belső csövezésben gyakran pang a víz, emiatt az acélanyagú csőfalból vas-ionok oldódnak az ivóvízbe. Ez az oldott állapotú (kétvegyértékű) vas-ion a levegőre kerülve (csap nyitásakor) oxidálódik (3 vegyértékűvé válik), csapadékként kiválik: a tisztán kifolyó víz színesedik, sárgul, barnul (zavarossága nő).
A másodlagos vízminőség-romlás megakadályozására az alábbi megoldások kínálkoznak:
- vasanyagú csövek cseréje műanyag csövekre (beruházás),
- csőfal vegyszeres tisztítása (hidrogén-peroxid + citromsav), utána foszfát-vegyszer folyamatos adagolása (beruházás + üzemeltetési költség),
- intenzívebb vízhasználat.
Tájékoztatás céljából korábban készítettünk egy összefoglaló táblázatot a vízminőség felhasználók általi értékeléséhez, ezt az alábbiakban olvashatja.
Melyek a leggyakoribb vízminőségi nem-megfelelőségek?
Vízminőségi nem-megfelelőség leírása | A nem-megfelelőség oka | Teendő a probléma megoldása, a nem-megfelelőség mérséklése érdekében |
1. A csapból kifolyó víz tejfehér színű | Nagy mennyiségű levegő maradt a rendszerben | A diszpécserszolgálat értesítése a 82-316-157-es éjjel-nappali telefonszámon (a helyi vízműkezelő közvetlenül is értesíthető).
Ezt követően kollégáink a hálózat magaspontján, a tűzcsapon át kilevegőztetik a rendszert. A házi hálózatból szintén magasponton, folyatással lehet a levegőt kihajtani.
|
2. A csapból zavaros víz folyik | Nyomáslengést követően a csőfalon lerakódott bevonat levált | A diszpécserszolgálat értesítése a 82-316-157-es telefonszámon.
Ezt követően kollégáink a hálózat tűzcsapjain átmosatják a rendszert. Nem megszüntethető, vagy gyakran észlelhető zavarosság esetén szivacsos mechanikai hálózattisztítást végzünk.
|
3. A csapból tiszta víz folyik, de kis idő elteltével sárgulni, barnulni kezd. A víz megfogja a fajansz (mosdó, kád, WC-csésze) berendezéseket | A vasanyagú csövezésből visszaoldódik a vastartalom, amely kifolyatás után színeződést, zavarosodást okoz | Telefonos, vagy írásos panaszbejelentés után társaságunk Minőségvizsgáló Laboratóriuma ingyenesen mintákat vesz a közműhálózat és az érintett házi hálózat több pontján (tűzcsap, vízmérőakna, fürdőszoba, konyha) annak érdekében, hogy a visszaoldódás helye meghatározható legyen. Az eredmények alapján meghatározható az elvégzendő feladat: hálózatrekonstrukció, bekötéscsere, házi hálózat cseréje, bevonatolása, intenzívebb vízhasználat.
|
4. A csapból kifolyó víz fertőtlenítőszer- szagú | A vízműtelepen adagolt hypo okozza | 0,3 mg/l szabad aktív klór-koncentráció alatt szakmailag indokolt, szükséges a fertőtlenítőszer adagolása. Amennyiben a Tisztelt Fogyasztó meg kíván győződni a vizes helyiségekben kifolyó víz klórkoncentrációjáról, kérjük, hívja a Laboratóriumunkat a 82-511-278-as telefonszámon. Ezt követően kollégáink ingyenes mérést végeznek a Fogyasztó jelenlétében.
|
5. A tárolós vízmelegítőből kifolyó meleg víz termálvíz-szagú | A meleg vízben jelenlévő, egészségre nem veszélyes szulfátredukáló baktériumok élettevékenysége okozza | Más területünkön elvégzett mikrobiológiai analízis alapján 3 tényező együttes jelenléte okoz termálvíz- szagot:
Tehát ezen tényezők bármelyikének kiiktatásával a szagképződés megelőzhető:
|